ספירת קלוריות לא צריכה להיות השורה התחתונה בדיאטה שלכם

ספירת קלוריות ותיוג מאכלים כמשמינים או מרזים הן שיטות שקל לעבוד על פיהן כשמנסים לרדת במשקל או לשמור על משקל תקין. אבל לקלות הזו הרבה פעמים יש מחיר, שכן לא כל הקלוריות זהות, ומאכלים שאנחנו תופסים כלא משמינים יכולים להרוס לנו את הדיאטה אם נקבל בחירות לא נכונות. מנגד, יש מאכלים עתירי קלוריות שיכולים לתרום לדיאטה שלכם מאוד.

ספירת קלוריות לא צריכה להיות השורה התחתונה בדיאטה שלכם
בכתבה הזו תקראו על:

ספירת קלוריות: האם זה מספיק בשביל לרדת במשקל?

השמנה ועלייה במשקל הם תהליכים המתייחסים לגדילה של תאי השומן בגוף ולאגירה של שומן נוסף ברקמת השומן. תהליכים אלה מושפעים ממה שאנחנו אוכלים, אך גם מגורמים נוספים, כמו גנטיקה, אוכלוסיית חיידקי המעי בגוף, האיזון ההורמונלי ואפילו שעות שינה. קיימים לא מעט מאכלים המכילים כמות גדולה של קלוריות ועדיין, הם לבדם לא יכולים לגרום לתהליכים המורכבים של עלייה במשקל או השמנה. בדיוק כשם שאכילה של מזונות דלים בקלוריות לאו דווקא תבטיח ירידה במשקל. לכן ספירת קלוריות לכל מאכל בפני עצמו לאו דווקא יעילה. יש להסתכל על כמות הקלוריות היומית הנאכלת גם אם מורכבת ממאכלים עתירי קלוריות.

למרות שירידה במשקל בהחלט מעניינת יש חישבות גם לבריאות שלנו בתוך תהליך. לכן כדאי לבדוק לארק כמה קלוריות יש במאכל מסויים אלא מהיכן הן מגיעות והאם המזון שאנחנו אוכלים מזין. נמצא במחקרים שהחלפת מוצרי מזון במוצרי דיאט (כמו משקאות נטולי סוכר ויוגורטים עם 0% שומן) לא יעילה לצורך ירידה במשקל, אלא אם היא נעשית לצד שינוי נרחב באורח החיים. נראה שה”סוד” טמון במציאת האיזון הנכון בתדירות צריכת מאכלים עתירים יותר בקלוריות לאורך תהליך של ירידה במשקל.

האם אפשר לוותר על ספירת קלוריות לחלוטין?​

לא ממש.
אין ספק שהשיטה הטובה ביותר להשיג ירידה במשקל היא יצירת גרעון קלורי – הקטנה של כמות האנרגיה (הקלוריות) היומית הנאכלת, ורצוי שזו תעשה לצד העלאת תדירות הפעילות הגופנית. פעילות גופנית מגדילה את ההוצאה האנרגטית ובכך מגדילה את הגרעון הקלורי שתרצו להשיג. עם זאת, לצד כמות הקלוריות, גם להרכב המזון והארוחות יש חשיבות לא מבוטלת בריאות לירידה במשקל.

דיאטה שתכלול רק מאכלים ממשפחת הפחמימות (פסטה, אורז, לחם ופירות) לא תניב אותן תוצאות כמו דיאטה בעלת אותו מספר קלוריות שמקורן במאכלים מכל קבוצות המזון.- מאכלים בעלי כמות קלוריות זהה יקלטו על ידי הגוף באופן שונה. זה תלוי בגורמים רבים, בהם כמות הסיבים התזונתיים במאכלים, קבוצת המזון אליה הם משתייכים וצורכי הגוף המשתנים.

תכנית, תזונה שמותאמת לירידה במשקל בהחלט יכולה לכלול מאכלים בודדים בעלי כמות קלוריות גבוהה, כאשר סך הקלוריות היומי עדיין יישאר נמוך.

ספירת קלוריות מדוקדקת עבור מוצרי מזון בודדים לאורך היום ככל הנראה תהיה מתישה יותר ממועילה. אומנם קל להתעסק במספרים, וקשה יותר להסתכל על התמונה הגדולה – אבל רק זה יוביל אתכם להצלחה אותה אתם מחפשים.עדיין לא השתכנעתם? הנה כמה דוגמאות.

חטיף פריכיות ושוקולד או שוקולד?​

חטיף פריכיות עם שוקולד – 98 קלוריות ל-18 גרם
4.5 קוביות של שוקולד חלב – 96 קלוריות ל-18 גרם.
השם “פריכיות אורז” והמילים “עד 100 קלוריות” יוצרים אצל רבים את התחושה של חטיף בריא שמסייע לירידה במשקל.
אבל אם נשווה את הפריכיות לשוקולד חלב רגיל, הנחשב לממתק, נגלה שהוא מכיל פחות קלוריות. עם זאת הפריכיות מעניקות לשוקולד נפח גדול יותר וכך נוכל להסתפק בכמות קטנה יותר.

שקדים או סוכריות גומי?

10 יחידות סוכריות ג’לי בטעמי פירות – 58 קלוריות
10 שקדים טבעיים לא קלויים – 87 קלוריות
 
כן,  השקדים מכילים כמות קלוריות גדולה משמעותית מסוכריות הגומי, אבל הם עשירים ברכיבי מזון המיטיבים עם הבריאות (סידן לדוגמה), לעומת סוכריות גומי שהרכיב הדומיננטי בהן הוא סוכר, שהוא כידוע פחות בריא. בנוסף, למרות כמות הקלוריות הקטנה, הסוכר שבסוכריות הגומי מצטרף ליתר הסוכר בתפריט, מה שעשוי עם הזמן לגרום לעלייה במשקל. 

ספירת קלוריות בדגנים מלאים אל מול גלידה

קרקר שיבולת שועל ופשתן – 428 קלוריות ל-100 גרם גלידת שוקולד עם פצפוצי שוקולד – 216 קלוריות ל-100 גרם אומנם ב-100 גרם של קרקרים כאלה יש יותר קלוריות, אבל הסיבים התזונתיים שבקרקר גורמים לשחרור איטי יותר של אנרגיה לעומת הסוכר שבגלידה. נוכחות של סיבים תזונתיים במזון משפיעה על תהליך הספיגה שלו וגם על הירידה במשקל.

ומה לגבי מים?

מים – 0 קלוריות לכוס מים בטעמים – 37 קלוריות לכוס. שם דומה, כמות קלוריות שונה.

האם ספירת קלוריות שונה בשזיף חי אל מול מיובש?

50 גרם שזיף חי 23 קלוריות בעוד שב – 9 גרם שזיף מיובש 23 קלוריות –  אבל מאכלים בעלי נפח גדול יגרמו לכם לחוש שובע, לעומת מאכלים בעלי נפח קטן ואותה כמות קלוריות.

3 משפטים אחרונים...

לסיכום, ספירת קלוריות בהחלט חשובה אבל היא לבדה לא נותנת את התמונה המלאה. מאכל מאוד עתיר קלוריות יכול לתת לנו ערכים תזונתיים איכותיים יותר ממאכל דל קלוריות ולכן הוא עדיף. למרות שמאכל מסויים מאוד עשיר קלורית, שילובו הנכון בדיאטה לא יוביל לעלייה במשקל. 

View this post on Instagram

ארוך אבל שווה קריאה ❣️ * גרעון קלורי * המשמעות של גרעון קלורי היא לאכול פחות קלוריות ממה שאנחנו מוציאים, כדי להשיג ירידה במשקל ובאחוזי השומן. נכון… אבל לא רק! המשמעות של גרעון קלורי היא גם לאכול פחות קלוריות ממה שאנחנו אוכלים עכשיו על מנת להשיג ירידה במשקל. זו נקודה חשובה מאוד שהרבה פעמים מתפספסתם במרדף אחר השלמות. אם הצריכה הקלורית שלך היום היא 2300 הרי שמעבר לאכילה של 2000 קלוריות יתן תוצאות נהדרות. כשהן יפסיקו להגיע- נעשה הערכה מחודשת. אם תפריט של 1500 קלוריות יהיה נוח, בר השגה וכזה שנותן תוצאות מעולות אולי עבורך זה אידיאלי למרות שעל הנייר אפשר גם לצרוך 1200 … האמונה שאי אפשר לרדת במשקל אלא אם נאכל תפריט "דל קלוריות" נטועה בתודעה שלנו. עם זאת, אין לה אחיזה אמיתית במציאות. להפך, מעבר מהיר מידי מהמצב הקיים למצב ה"אידיאלי" עלול לגרום לכך שלא נתמיד בשינוי בעקבות קושי גדול יותר ליישם. אם כך, המטרה לאכול תפריט "דל יותר בקלוריות". קצב הירידה באחוזי השומן שלנו מוגבל. הפחתה גדולה, דראסטית ומהירה לא מובילה לירידה דראסטית ומהירה ולכן למה לא לנשום לרווחה ולהנות מהדרך? כל תהליך שנעשה יחזיק מעמד אם נהנה מהדרך. וכמו שאני תמיד אומרת אין אדם בעולם הזה שעושה את העבודה ולא מצליח. פשוט אין. ולכן בואו נשתחרר מהמספרים, מהחישובים, מכמות הקלוריות ה"אידיאלית" שאני צריכה לאכול ומהמשקל שבו אני צריך להמצא. ושכל אחד ייעשה את התהליך המתאים לו. כולנו כל כל מיוחדים, למה שנהיה זהים בכמות הקלוריות שאנחנו אוכלים? תודה למטופלים שלי על השראה לפוסט חשוב. ואם גם אתם רוצים להגיע אליי ולמצוא את הדרך שלכם דלתי פתוחה Karenann.co.il או בהודעה פרטית

A post shared by KarenAnn קרן אן גיימן (@karenann_gaiman) on

ספירת קלוריות לא צריכה להיות השורה התחתונה בדיאטה שלכם

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: