מרק: ארוחה? נשנוש? והאם באמת כדאי לעשות דיאטת מרקים?

מרק הוא ה- מאכל הכי מפנק, טעים ובריא שהחורף שלנו מביא איתו. מצד שני הוא גם הכי מבלבל. כמה כדאי לאכול? האם אפשר לאכול אותו כנשנוש? מרק הוא ארוחה? בדיוק בשביל זה הכנתי לכם את מדריך המרקים המלא, בתאבון

מרק: ארוחה? נשנוש? והאם באמת כדאי לעשות דיאטת מרקים?
בכתבה הזו תקראו על:

מרק טעים של חורף

מזג האוויר מתקרר, בגדי החורף יוצאים בהדרגה מהארון, השקיעות הופכות למוקדמות ובמעט בכל מכולת וסופר מתחילים לראות דלעת ובטטות שעושות הרבה חשק להכין מרק חם. יש מרקים מסוגים שונים, שכל אחד מהם ייחודי בדרכו ושונה בהרכבו. לצד הטעם הטעים, האפקט המחמם וההכנה הקלה (על פי רוב) המרק הוא מאכל שמעלה כמה שאלות – האם הוא ארוחה שלמה או תוספת? כמה מרק מומלץ לאכול ביום כדי לשמור על תזונה נכונה? ומה עם התוספות?

על מנת לעשות סדר ולענות על השאלות האלה יש להבין תחילה, מהו מרק. ההגדרה המילונית של מרק היא “תבשיל נוזלי המקבל את טעמו ממרכיבים שונים שהתבשלו בנוזל”. מהגדרה זו עולה שכמעט כל מאכל יכול להפוך למרק וכך כל מרק יכול להיות שונה לחלוטין בערכיו התזונתיים מאחר.

כמה מרק כדאי לאכול בארוחה?

שאלה טובה, והתשובה אליה תלויה בשאלה איזה סוג של מרק אתם בוחרים.
הנה הסוגים השונים ובהתאם לכך הכמויות:

מרק שהוא ארוחה מלאה

על מנת שהמרק יהווה ארוחה שלמה עליו להיות מאוזן מבחינת ערכיו התזונתיים. ארוחה מלאה על פי רוב תכיל פחמימה, חלבון, מעט שומן וירקות, ולכן מרקים בהרכב זה מתאימים. בכדי לא להישאר רעבים, מומלץ לאכול מרק זה בצלחת גדולה ובכמות דומה לארוחה טיפוסית שלכם.
כמה דוגמאות שכולם מכירים:

מרק קטניות בשילוב ירקות

הכוונה למרקי אפונה, עדשים, חרירה וכדומה. הקטניות שייכות למשפחת הפחמימה וגם עתירות בחלבון. הקטניות עשירות בסיבים תזונתיים ומינרלים חיוניים כמו למשל ברזל. צלחת סטנדרטית תכיל 180 קלוריותצ בממוצע.

מרק עוף או טופו עם תפוחי אדמה או אטריות

העוף והטופו שבמרק מהווה מנת חלבון, ותפוחי האדמה או האטריות מהווים את מנת הפחמימה. הירקות כמובן מהווים מנת ירק, והרי לכם מרק מאוזן שהוא ארוחה שלמה. צלחת סטנדרטית תכיל 120 קלוריות בממוצע.

מרק שהוא רק תוספת

על מנת לאכול באופן מזין חשוב לתת לגוף את כל רכיבי המזון לו הוא זקוק במהלך היממה. לכן, מרקים המכילים רכיב מזון אחד בלבד כמו פחמימה או ירקות, מומלצים יותר כמנה ראשונה, תוספת בארוחה העיקרית או כארוחת ביניים. על מנת שלא להרגיש “מפוצצים” אחרי הארוחה או אחרי שאוכלים קערת מרק בין הארוחות, הקפידו לקחת מנה שגודלה כגודל תוספת ולא כגודלה של מנה עיקרית.

מרק דלעת ובטטה

 צלחת סטנדרטית של מרק דלעת ובטטה לרוב תכיל 90 קלוריות. זאת בתנאי שלא מכינים את המרק עם שמנת אלא ירקות בלבד.

מרק תירס ותפוחי אדמה

המרק הפופולרי הזה לרוב יכיל 130 קלוריות לצלחת בגדול של תוספת.

מרק שהוא מנת ירק

מנת ירק היא מרכיב חשוב בארוחה, עם זאת, הקור של החורף עשוי להוריד את המוטיבציה לחתוך סלט. לכן בעונה הקרה אפשר לשלב מרקי ירקות כתחליף ראוי לסלט המוכר באחת מהארוחות ביום שלכם. חשוב לדעת שבישול הירקות במים גורם ל”יציאה” של ויטמינים מסיסי מים מהירק לנוזל. לכן חשוב לשתות את הנוזל בו בושלו הירקות לא פחות מאשר מלאכול הירקות שבמרק.

מרק ירקות קלאסי

צלחת סטנדרטית לרוב תכיל 45 קלוריות, כמות שאיננה משמעותית ואכן עשויה להחליף את מנת הירק בארוחה.

מרק קישואים וברוקולי

 צלחת סטנדרטית לרוב תכיל 40 קלוריות בלבד.

מרק עגבניות ללא שמנת

צלחת סטנדרטית לרוב תכיל 60 קלוריות.

מרק שהוא ארוחה שלמה

ומה לגבי שקדי מרק?

שמם אולי שקדי מרק, אבל כל קשר בינם לבין שקדים הוא מקרי לחלוטין. שקדי מרק למעשה עשויים בעיקר מקמח חיטה לבן, מלח ושמן. כף שקדי מרק מכילה כ-40 קלוריות ו-60 מ”ג של נתרן, שמעיד על כמות המלח במוצר, ו1.7- גרם של שמן.

תחליפים בריאים יותר לשקדי מרק

קרוטונים בהכנה ביתית

 חתכו 6 פרוסות של לחם מלא (מכל סוג שאתם אוהבים) לגודל בו תרצו את הקרוטונים שלכם. תבלו אותם ב-5 כפות של שמן זית, שום ותבלינים אהובים עליכם. חממו את הקרוטונים במחבת כ-5 דקות והכניסו אותם לתנור אפייה בטמפרטורה של כ-150 מעלות למשך 20 דקות או עד לקבלת המרקם הרצוי.

גריסי פנינה

המרקם של גריסי הפנינה מתאים למרקים, הם אמנם ממשפחת הפחמימה, אבל הם עשירים בחלבון וויטמינים ממשפחת B. כדי לקצר את זמן הבישול שלהם, מומלץ להשרות את הגריסים במים חמים לפני הבישול. ניתן לתבל את גריסי הפנינה לפי הטעם האישי ולאחסנם במקרר כשבוע בכלי אטום כך שהם יכולים להוות תחליף לשקדי המרק ביותר מארוחה אחת.כמובן שתמיד אפשר לערבב תוספות אלו עם שקדי המרק ובכך לאכול כמות קטנה יותר.

דיאטת מרקים? עדיף שלא להגזים

אכן קל להתפתות לאכול את כל המרק באותו היום, אך נסו להתאפק. כמובן שאם תעשו דיאטת מרקים  ותאכלו רק אותם כל היום תרדו במשקל, אבל האם תצליחו להתמיד בזה לאורך שנים? כדי לשמור על תזונה מאוזנת ולהבטיח אכילה של כל אבות המזון, הוויטמינים והמינרלים, חשוב לשלב מאכלים שונים בתכנית התזונה היומית שלכם. תהנו מקערת מרק בגודל התואם לסוגו ושמרו מנות נוספות וטעימות כאלו לימים הבאים. 

מרק: ארוחה? נשנוש? והאם באמת כדאי לעשות דיאטת מרקים?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: