תזונה אנטי דלקתית

תהליכי דלקת מתרחשים בגוף שלנו מידי יום ובאופן טבעי, ולגוף היכולת להתמודד איתם. כשתהליכי הדלקת מתגברים בגלל שפע של סיבות סביבתיות למשל, אנחנו יכולים לעזור לגוף שלנו בעזרת תזונה אנטי דלקתית. בואו נלמד כיצד:

תזונה אנטי דלקתית
בכתבה הזו תקראו על:

תזונה אנטי דלקתית: רקע

תהליך הדלקת הוא תהליך נורמלי השייך למערך ההגנה של הגוף מפני חיידקים מזיקים (פתוגנים), הגנה מפני זיהום וכ’ו. במרבית המקרים הדלקת קשורה בהרג הפתוגן ותיקון הרקמה וזאת על מנת להשיב את הגוף למצבו המאוזן, הומאוזסטזיס.

הדלקת מלווה לרוב באדמומיות, כאב מקומי ותפקוד ירוד של האיזור הפגוע. בתהליך זה משתתפים מספר רב של תאים וחומרים אשר מיוצרים. חומרים אלו מסוכנים עבור אותם חיידקים מזיקים מפניהם מתגונן הגוף, אך עשויים להיות מסוכנים גם עבור גוף האדם במידה והם מופרשים ביתר.

כאשר מתרחשת דלקת קורים ארבעה תהליכים מקבילים:

1. הגברת זרם הדם אל המקום הפגוע.
2. שינוי חדירות התאים של כלי הדם, בכדי שחלבונים רבים וגדולים יותר יוכלו להגיע במהריות לאיזור הדלקת ולסייע בטיפול בה.
3. תאי דם לבנים מגיעים לאיזור הפגוע.
4. הפרשה של מתווכי דלק, בשם ציטוקינים, על ידי תאי הדם הלבנים.

ישנן דלקות אקוטיות אשר נוצרות למשל מפציעות ספורט, למשל נקע בקרסול. אך ישנם מצבים בהם המצב הדלקתי נסתר מעינינו. למשל שמנה ובפרט השמנה בטנית. התרבות השומן הבטני קשור בהפרשה גדולה של הציטוקינים. את המצב הדלקתי ניתן לגלות בבדיקת CRP שזהו חלבון המיוצר בכבד וריכוזו עולה בעת התרחשות דלקת. לרוב  הדלקת מגיעה לסיומה באופן טבעי על ידי רגולציה של תהליך הדלקת וייצור חומרים נוגדי דלקת. כאשר ישנו ליקוי במנגנון האנטי דלקתי של הגוף, אותם הציטוקינים והחומרים שמעודדים דלקת, אלו עשויים לצאת מאיזור הדלקת את איזורים אחרים בגוף ולגרום שם להפרשה של חומרים אחרים בתגובת שרשרת.. תהליך זה קשור בהיווצרות מחלות רבות בניהן אלצהיימר, סוגי סרטן שונים ואף מחלות לב כלי דם.

הקשר התזונתי בהתפתחות דלקת

אכילת מזונות אשר מובילים להשמנה, באופן טבעי, יתרמו לתהליך הדלקתי. בנוסף, ישנם מספר מזונות אשר בצריכה עודפת נקשרו עם השנים, לעלייה בסיכון למצב דלקתי  באופן ישיר ועקיף.
עם מזונות אלו נמנים; מרגרינה ומאכלים המכילים שון טראנס, חלבונים מן החי אשר מכילים שומן רווי, מזונות מעובדים ופחמימות פשוטות.

מהי תזונה אנטי דלקתית?

תזונה למניעת מצב דלקתי היא תזונה מאוזנת, המורכבת ברובה ממזונות בלתי מעובדים וכוללת; פירות וירקות טריים, דגנים מלאים וקטניות. בנוסף, ישנם רכיבי מזון ותבלינים ספציפיים שסגולותיהם האנטי דלקתיות נחקרו וממשיכות להחקר.
הנה כמה דוגמאות;

מזונות המכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3

מאמר סקירה שפורסם ב British journal of clinical pharmacology מראה מחקרים שונים שהעלו את האפשרות שחומצות שומן אלו, קשורות במגוון תהליכים על פני התא ובתוכו אשר מובילים לשינויי הרכב השומנים בממברנת התא. שינוי זה בהרכב מונע היווצרות של ההפרשה של אותם גורמים המעודדים דלקת ובכך מונעים את היווצרותה או את החמרתה.
אומגה 3 ניתן למצוא בדגי ים צפוני כמו סלמון, באצות באגוזי מלך וזרעי פשתן.

מזונות המכילים EGCG

נוגדי החימצון מסוג EGCG הם תרכובות השייכות למשפחת הפלבנואידים , מחקר שפורסם ב  Arthritis and Rheumatology מצא שתרכובות אלה מונעות היווצרות של חלבון הידוע כמעודד הפרשה של ציטוקינים, מעודדי דלקת. את נוגדי החימצון מסוג EGCG ניתן למצוא בתה ירוק ובעלים של תה.

כורכום

אחד החומרים הפעילים בכורכום הוא הכורכומין. רכיב זה נחקר באופן נרחב בשל תכונותיו האנטי דלקתיות. הכורכומין נמצא כמעכב אנזים אשר מעודד תהליכי דלקת. את הכורכום ניתן לצרוך בתצורות רבות, כאשר יש מחקרים המראים יתרון באכילתו בתצורתו הטבעית לצד פלפל שחור המכיל חומר בשם ביופרין, והוא האחראי לספיגה יעילה יותר. עם זאת הפסיגה היעילה ביותר במקרה של הכורכום מגיעה צורה של תוסף מזון,  מחקרים שונים מציעים מינונים שונים של כורכום כטיפול בדלקת וזה תלוי מצב בריאותי ותלוי תרופות אחרות שנוטלים באופן קבוע.

ג'ינג'ר

כמו הכורכום גם הג’ינג’ר שייך למשפחת הזנגביליים, גם הוא נחשב למזון המסייע במניעת דלקת. החומר הפעיל בג’ינג’ר הוא הג’ינג’רול שעוזר המניעה של הפרשת ציטוקינים ובנוסף הג’ינג’ר מכיל אנזימים המפרקים חלבון וזהו מנגון נוסף בו מסייע בהפחתת מדדי הדלקת. כדי להנות ממירב הערכים התזונתיים בג’ינג’ר יש לגרד אותו לפני השימוש (לא לחתוך לחתיכות).

קינמון צאילוני

מספר מחקרים מהשנים האחרונות הדגימו שקינמון יכול להיות בעל תכונות אנטי דלקתיות. בפרט קינמון מסוג צאילוני (שמקורו בסרילנקה). כפית קינמון ליום היא ההמלצה הבלתי רשמית. מדוע בלתי רשמית? כי יש צורך במחקר נוסף לאשר סופית את המינון. בנוסף, זהו מינון המשמש לתחזוקה שוטפת ולא טיפול. טיפול יש לעשות רק לאחר הייעצות עם רופא ודיאטנית.

טחינה גולמית

מפתיע אני יודעת, אך עושה רושם שגם טחינה גולמית יכולה להפחית את מדדי הדלקת התת קלינית. תרומתה של טחינה גולמית עבור תזונה אנטי דלקתית טמונה שנוגדי החמצון שבה, בעיקר ססמין.

למרות הפוטנציאל הגדול יש לזכור כי מרבית המחקרים בנושא נעשו בבעלי חיים ותוך שימוש בריכוז גבוה מאוד של נוגדי החמצון המצויים בשומשום (ממנה מכינים טחינה). יש צורך בעוד מחקרים רבים על מנת לבסיס טיפול המבוסס על תמצית השומשום. ועדיין שילוב נכון של טחינה בתפריט יכול לסייע בהפחתת דלקת. שילוב מוגזם יכול אף לתרום להיווצרות שלה.

לסיכום

חשוב לזכור – תזונה אנטי דקלתית נועדה לשם תמיכה בטיפול הרפואי, היא איננה מהווה טיפול או תחליף לתרופות, כשאר יש צורך בהן (נגלה זאת על ידי התייעצות עם רופא)
בהטיפול בתהליך הדלקת בעזרת תוספי תזונה טבעיים ותרופות הוא מאוד אינדיבידואלי, המינונים משתנים בהתאם למצב וסוג הדלקת וכמובן שיש לקחת בחשבון תרופות ותוספים שנוטלים באופן קבוע.
על כן, יש להתייעץ עם גורם מוסמך.

יחד עם זאת, שילוב מזונות אנטי דלקתיים באופן שגרתי בתפריט היומי על בסיס קבוע, תפריט מאוזן ופעילות גופנית כשיגרה, בהחלט עשויים לסייע במניעה.

תזונה אנטי דלקתית

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: