מאכלים בריאים – מה קורה כשאוכלים כמות גדולה מידי?

מאכלים בריאים – אפשר לאכול מהם כמה שאני רוצה? 
אחת לתקופה שומעים על מאכל חדש או רכיב מזון מיוחד שהופך לטרנדי ביותר שעד מהרה הופך לבן בית אצל כמעט כל אחד ואחת מאיתנו. ואולם, שיווק אינטנסיבי של סופר פוד מסויימים או טרנד שרבים ממהרים לאמץ עלול להוביל אותנו למחשבה שכמה שיותר יותר טוב או שאפשר לאכול ללא גבול. האמת היא שזה אף פעם לא נכון. כל מאכלים  בריאים ככל שיהיו, עלולים להזיק לנו כאשר אוכלים מהם בכמויות שאינן מתאימות לצרכים שלנו. 

מאכלים בריאים - מה קורה כשאוכלים כמות גדולה מידי?
בכתבה הזו תקראו על:

3 דוגמאות לאותם מאכלים בריאים שעלולים להפוך לבריאים פחות ואף מזיקים בצריכת יתר:​

מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים​

סיבים תזונתיים הם רכיב תזונה חשוב ביותר שנמצא בעיקר בירקות ופירות, בדגנים מלאים כמו שיבולת שועל וקטניות. הסיבים התזונתיים מסייעים לשמירה על רמות תקינות של שומנים וסוכרים בדם, תורמים לתחושת השובע וסוגים מסויימים אפילו עוזרים לשמור על חיידקי המעי הפרוביוטיים (פרוביוטיקה) שלנו.

צריכת יתר של סיבים תזונתיים​

תופעת הלוואי הבולטת ביותר בצריכת יתר של סיבים תזונתיים היא תחושת אי נוחות במערכת העיכול המתבטאת לרוב בכאבי בטן ולעתים גם שלשולים וגזים. תופעות אלו עלולות לגרום להתייבשות חמורה, לפגיעה בספיגה של מינרלים שונים ביניהם אבץ ומגנזיום ובמקרים חמורים חסימות מעיים.

מאכילים בריאים סיבים תזונתיים

מה ההמלצה?

אומנם מזונות עשירים בסיבים תזונתיים הינם נחשבים מאכלים בריאים, אך יש לגוון במקורות המאכלים העשירים בסיבים תזונתיים בכדי לצרוך סוגים שונים של סיבים. השתדלו לצרוך את כמות הסיבים המומלצת מידי יום העומדת על  25-30 גרם. אם הכמות שאתם אוכלים נמוכה, העלו את צריכת הסיבים באופן הדרגתי. שכן, שינוי דרסטי בכמות הסיבים אותם אתם צורכים בבת אחת עלולה להוביל לתופעות לוואי דומות לצריכת יתר גם אם לא חרגתם בכמות.

אגוזי ברזיל

אגוז ברזיל הגיע אלינו לפני מספר שנים והפך לסופר פוד שרבים מאיתנו לא יכולים בלעדיו. לאגוז הזה באמת יש כמה סיבות לגאווה היות והוא מכיל לא מעט ערכים תזונתיים בריאים במיוחד. האגוז עשיר בוויטמין E, שהוא נוגד חמצון ושומר עלינו מפני מחלות דלקתיות, באשלגן ולכן כדאי לשלב אותו בארוחת התאוששות לאחר אימון כושר וגם בסלניום, שמסייע לתאי הגוף השונים להתגונן מפני נזקי החימצון.

מה הסכנה בצריכת יתר של אגוזי ברזיל?

המרכיב הבעייתי הוא מינרל הסלניום, צריכת יתר של סלניום (מעל 400 מיקרוגרם ליום) עלולה להוביל להרעלה קשה.

מה ההמלצה?

הסלניום באגוז יחיד איננ קבוע והיא תלויה במספר גורמים בניהם גם בהרכב האדמה עליה גדל. לכן מה שכדאי לעשות על מנת להשאר על הצד הבטוח הוא לפעול לפי כלל האצבע על פיו לא כדאי לאכול יותר  מאגוז ברזיל אחד ליום.

שמן קוקוס

מאכלים בריאים שמן קוקוס

שמן הקוקוס, כשמו כן הוא – מקור לשומן. בניגוד ליתר השמנים המגיעים מעולם הצומח שמן הקוקוס עשיר בשומן רווי. בשונה משומנים רוויים שמקורם בחי, שמן הקוקוס מכיל בעיקר חומצות שומן מסוגר MCT (בינוניות שרשרת). חומצות שומן אלה נמצאו במספר מחקרים כיעילות יותר מבחינה אנרגטית, משום שגוף האדם שלנו משתמש בהן לאנרגיה יותר מאשר לאגירה בתנאים מסויימים.

מה הבעיה?

למרות היתרון האנרגטי של שמן הקוקוס אם נוסיף אותו לתפריט שלנו ללא הפחתה של שומן רווי ממקור אחד, נהיה בצריכת יתר. היתרון, אם כך, מתרחש בעת שמחליפים שומן רווי בתפריט שלנו בשמן קוקוס. ואכן, לפני כשנתיים פורסמה הודעה מטעם ארגון הלב האמריקאי לפיה מחקר חדש חשף שצריכת יתר של שמן קוקוס נקשרה בעלייה ברמות כולסטרול בדם, בדומה לסיכון הכרוך באכילה של חמאה ומוצרים שונים המכילים שומן רווי.

מה כדאי לעשות?

השתדלו לצרוך שומן קוקוס במידה מתונה וכחלק מצריכת השומן היומית הכוללת. אל תוסיפו אותו לתפריט הקיים בלי לבצע את השינויים הנדרשים.

מאכלים בריאים מילות סיכום:

מאכלים בריאים הם כאלו התורמים לנו מקסימום ערכים תזונתיים איכותיים במנה, אותם הערכים בריאים רק במידה הנחוצה לנו. אלה היו רק 3 דוגמאות מבין רבות. לכן, בפעם הבאה שתגלו מאכל עליו אתם פשוט משתגעים. כזה שאתם רוצים לאכול ממנו עוד ועוד – בדקו האם כדאי. ובתאבון

מאכלים בריאים - מה קורה כשאוכלים כמות גדולה מידי?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: