תזונה וביטחון עצמי הקשר המפתיע בניהם בילדים

כולנו יודעים כמה חשוב לאכול בריא, כמה תזונה נכונה תורמת לבריאות שלנו. מה שלא כולם יודעים הוא שלתזונה נכונה יש תרומה בלתי רגילה לתחומים נוספים בחיים שלנו – כמו ביטחון עצמי בילדים. מחקר חדש חושף נתונים מפתיעים

תזונה וביטחון עצמי הקשר המפתיע בניהם בילדים
בכתבה הזו תקראו על:

תזונה וביטחון עצמי בילדים - מחקר חדש חושף

הקשר בין אכילה ורגשות ידוע ומוכר לכולם. גם אם לא חוויתם אכילה מתוך סערת רגשות, כנראה שכולכם מכירים לפחות מישהו אחד שכן. אלה יכולות להיות ארוחות שלמות או רק ממתק אחד, או מאכל שמזוהה עם נחמה. ויש גם אנשים שבמצבי לחץ או עצב לא אוכלים כלל.

למזלנו, זה עובד גם לצד ההפוך. אכילה בריאה, בישול ביתי ובחירות נכונות מזוהים עם רגשות חיוביים. האם קרה לכם פעם שאכילה של ארוחה בריאה גרמה לכם להרגיש חזקים? חיוניים יותר? שאתם מטפלים בעצמכם? אז תשמחו לדעת שזה קורה גם לילדים.

מחקר חדש בחן את הקשר בין תזונה וביטחון עצמי או ליתר דיוק- אכילה בריאה לבין ביטחון עצמי ואיכות חיים (well being), וגילה קשר הדוק. לצורך המחקר נבדקו 7,675 ילדים בגילאים 2-9, משמונה מדינות אירופאיות. הנבדקים (או מבוגר המטפל בהם) השיבו על שאלון שבודק את מידת ההיענות לתזונה בריאה (HDAS) ועל שאלונים פסיכולוגיים להערכת הביטחון העצמי והמצב החברתי בנקודת ההתחלה של המחקר וגם שנתיים אחרי מילוי השאלון לראשונה.

תזונה וביטחון עצמי הקשר המפתיע בניהם בילדים

ההגדרה לתזונה בריאה הייתה הכלאה בין ההמלצות במדינות השונות. החוקרים התרכזו בעיקר באכילה של פירות וירקות טריים באופן קבוע, מאכלים ממקורות צמחיים ודגים, הגבלה של מאכלים מעובדים עתירי סוכר ושומן, ובחירה במאכלים עתירי סיבים תזונתיים כשניתנה האפשרות.במחקר נמצא קשר בין אכילה בריאה לבין ביטחון עצמי גבוה יותר וכישורים חברתיים טובים יותר (פחות בעיות חברתיות). קשר זה נמצא גם בבדיקה שנעשתה כעבור שנתיים. ולהיפך, ילדים בעלי ביטחון עצמי גבוה יותר, היו בעלי סיכוי גבוה יותר לאכול בריא גם כעבור שנתיים. הקשר בין תזונה וביטחון עצמי בהחלט אמיתי.

האם למשקל של הילדים יש השפעה?

על מנת לבטל את הסיכוי שמשקל הילד ישפיע על מצבו החברתי והביטחון העצמי, התוצאות נותחו גם בתוך קבוצות המשקל השונות (משקל תקין אל מול משקל עודף והשמנה). החוקרים מצאו קשר בין אכילה בריאה לכישורים חברתיים וסטטוס חברתי טוב יותר בשתי הקבוצות.

כמו בכל מחקר מסוג זה גם למחקר הזה מגבלות, ייתכן למשל שהקשר בין הילד להורה השפיע על מצבו הנפשי. עם זאת, ניתן לראות שבהחלט יש פוטנציאל לכך שאכילה בריאה קשורה בביטחון עצמי גבוה וסטטוס חברתי טוב, גם אצל ילדים במשקל תקין וגם במקרים של השמנה. תזונה וביטחון עצמי הולכים יד ביד גם בהשתקת גורמים ממסכים כמו משקל.

איך נשכנע את הילדים לאכול בריא?

עכשיו השאלה המתבקשת היא מהי אכילה בריאה? כל ילד הוא בעל העדפות שונות, אופי אחר ודפוסי אכילה שונים, ולכן במעבר לתזונה בריאה יש לעשות התאמות אישיות. באופן רחב יותר, הנה כמה טיפים יעילים:

  1. שימו לב לאיכות המזון – עדיפו דגנים מלאים, ירקות ופירות, קטניות ומקורות לחלבון מהצומח ומהחי. העדיפו בשרים ודגים שאינם מעובדים, ובהחלט ניתן לשלב מוצרים מבוססי טופו למיניהם.

     

  2. הגבילו צריכת מאכלים מתועשים שעשירים בסוכר, מלח ושומן רווי.

     

  3. הקפידו על שתיית מים והגבילו משקאות ממותקים.

     

  4. גוונו – אל תתייאשו אם הילדים לא רוצים לטעום מאכלים חדשים. נסו להכין את המאכלים בצורות שונות והקפידו להעניק קשת רחבה של סוגים.

     

  5. אל תוותרו על הארוחה המשפחתית – ארוחות משפחתיות מהוות זמן איכות נהדר, ובנוסף מאפשרות זמן להורה לשמש דוגמה אישית ובכך להגדיל את הסיכוי לאכילה בריאה בילדים.

     

  6. כושר- אמנם בתזונה בריאה עסקינן, אך כושר הוא חלק בלתי נפרד מאורח חיים בריא, וקשור גם הוא בסטטוס רגשי ובביטחון של הילדים.
תזונה וביטחון עצמי הקשר המפתיע בניהם בילדים

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: