אם באוכל יש עובש, חייבים לזרוק?

כשאתם פותחים את המקרר כדי לאכול את התבשיל המדהים שהכנתם אתמול, או לוקחים פרוסת לחם מהמזווה אתם עשויים להיתקל בעובש. יש לא מעט תגובות לסיטואציה הזו אבל השתיים העיקריות הן: אני חייב לזרוק את כל האוכל הזה וכל מה שעלול היה לגעת בו, או – אולי רק אוריד את החתיכה שיש בה עובש ואעשה כאילו כלום לא קרה. אז לפני שאתם מקבלים החלטה שמבוססת על מצב הרוח שלכם או על החשק שלכם לאכול את מה שיש בסיר, קבלו את המדריך המלא למצב של עובש במזון:

אם באוכל יש עובש, חייבים לזרוק?
בכתבה הזו תקראו על:

עובש במזון: מה זה?

עובש הוא שם כולל למשפחה גדולה של פטריות שיוצרות רשת של קורים. כדי שעובש יוכל לגדול הוא צריך מצע, כלומר מקור לאכול. מזון הוא מקור טוב היות והוא מכיל את החומרים הדרושים להתפתחות העובש – סוכר וחלבון. בנוסף, בכדי שהעובש יתרבה הוא זקוק ללחות, לכן נראה אותו מופיע כשמשאירים מאכלים הרבה זמן מחוץ למקרר או כשמאחסנים מזון באופן לא מתאים. למשל כשמאחסנים פירות וירקות בכלי אטום שגורם להצטברות של לחות.

עובש במזון

האם זה מסוכן לבריאות שלנו?

בעובש הוא שם כולל למשפחה שמונה בין כמה עשרות לכמה מאות אלפי זנים של פטריות קשה לומר אם הוא מסוכן. העובש על המזון עשוי להיות מסוכן כאשר יש למישהו אלרגיה לסוג הזה או אם מדובר בעובש שגדל בתנאים בהם הוא מפריש “מיקוטוקסינים” – רעלנים שיכולים לגרום לנו להרגיש רע מאוד.

זורקים או שומרים? המדריך השלם:

ממש כמו שלא כל המאכלים נולדו שווים, כך גם גזר הדין של העובש הצומח עליהם. על פי משרד החקלאות האמריקאי כל מאכל ודרך ההתמודדות איתו:

בשר, עוף ונקניקיות

לזרוק!
הסיבה לכך היא שאלו מאכלים עשירים בלחות ולכן יש סיכון גבוה שהעובש והרעלנים שהוא מפריש לא יעצרו בפני השטח, אלא יזהמו את המזון כולו.

בתבשילי קטניות, פסטה מבושלת

במקרה זה שוב מדובר במאכלים בעלי אחוז לחות גבוה ולכן דינם – לזרוק! פסטה או קטניות לא מבושלים לעומת זאת, אינן בסיכון. לכן מה שמומלץ לעשות הוא להכין פסטה או תבשיל בכמות אותה אתם בטוח תסיימו!

גבינות רכות, יוגורט, ירקות ופירות עתירי נוזלים

ניחשתם נכון – לזרוק! כואב הלב אני יודעת, אבל הבריאות שלנו היא מעל לכל.  מהם ירקות עתירי נוזלים? עגבניות, מלפפונים ודומיהם. מה שכדאי לעשות הוא לזהות את הירק והפרי רגע לפני שהם מתקלקלים ולהשתמש בהם להכנה של רוטב או תבשיל למשל.

מאכלים עם נקבוביות כמו לחם

מזון עם נקבוביות או מאכלים שלא מכילים חומרים משמרים מצויים בסיכון גבוה יותר לחדירת  הרעלנים אל מעבר לפני השטח ולתוך המוצר כולו, ולכן אין לצרוך אותם במידה והופיע על גבם עובש. לכן, גם את העובש מופיע בצד של כיכר לחם או חלה מגרה ההמלצה היא לא לאכול מהמוצר. זו הסיבה שכדאי לבדוק את הלחם היטב לפני הרכישה גם אם התוקף עוד רחוק.

אם באוכל יש עובש, חייבים לזרוק?

גבינות קשות, פירות וירקות קשים

מאכלים קשים כמו גבינות קשות, גזר, כרוב ואפילו נקניקים קשים כמו סלמי הם כאלה בהם הסיכון לזיהום מעבר לקליפת המוצר קטן, לכן אפשר להסיר את החלק שנגוע בעובש מבלי לזרוק את המוצר כולו. יש מגוון גבנות בהן עובש הוא חלק מהגבינה, אני כמובן מדברת על סוג אחר שנוצר עם הזמן על גבי הגבינה. כזה שלא הגיעה איתה בעת הרכישה.

למה לא לזרוק כל מוצר המכיל עובש וזהו?

אם מדובר במזון שניתן לאכול לאחר הסרתו, המאכל ראוי לאכילה וחבל לבזבז. אחת הסיבות המובילות לזיהום סביבתי הוא בזבוז מזון. שינוע הולך וגדל של מזון סביב העולם מייצר זיהום אוויר, הטמנה של כמויות גדולות של מזון שנזרק מאי אלו סיבות הוא גם גורם שנמצא בראשית הרשימה. אז טיפול נכון במזון שמכיל עובש יכול לסייע, אפילו אם רק קצת, בנושא של שמירה על הסביבה כמו גם על הכיס שלנו.

האם יש דרך נכונה להסיר עובש?

בהחלט! כשאתם מבצעים את ההסרה הקפידו לחתוך כשני ס”מ מסביב ומתחת לעובש ומבלי לגעת עם הסכין באזורים אחרים מזון בכדי למנוע מה שנקרא זיהום צולב של כל המאכל. הסרה לא נכונה של העובש לא תניב את התוצאה הרצויה.

אם באוכל יש עובש, חייבים לזרוק?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

14 תגובות

    1. הקפאה של לחם תציל אותו מזריקה! אבל רק לפני שהופיע העובד כמובן 🙂 ההמלצה להקפיא כשהלחם ממש טרי ואז להפשיר פרוסה בכל פעם במצנם – המרקם יהיה כאילו זה לחם טרי טרי

  1. מיץ לימון שיש נקודות לבנות בחלק העליון האם אפשר להסיר ולהרתיח עם סוכר ולצרוך?
    תודה

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: