שריפת שומן – איך זה בכלל קורה?

את צמד המילים “שריפת שומן” בטוח שמעתם לפחות פעם בהקשרים שונים ומשונים: האימון ששורף הכי הרבה שומן, חמש הדיאטות האידאליות לשרפת שומן, איך לשרוף שומן במהלך השינה ועוד ועוד. למען האמת, כמעט כולנו מעוניינים לשרוף שומן, בעוצמות שונות כמובן ובתקופות שונות. שרפת שומן מסייעת לחיטוב הגוף, לשמירה על בדיקות דם תקינות, לירידה במשקל ולשיפור הכושר שלנו.

אבל מה זה בעצם “לשרוף שומן”? לאן כל השומן הזה הולך? רגע לפני שנסביר, בואו נבין מהו השומן אותו כולנו כל כך רוצים לשרוף.

שריפת שומן - איך זה בכלל קורה?
בכתבה הזו תקראו על:

שריפת שומן: זה מה שקורה בגוף

האוכל שאנחנו אוכלים עובר תהליך של עיכול שבסופו חומרי היסוד מהם הוא בנוי נאגרים ברקמות הגוף השונות, וגם ברקמת השומן. רקמת השומן מורכבת מתאי שומן, אדיפוציטים, בהם נאגר השומן כטריגליצירידים (שלוש חומצות שומן המחוברות לשלד שנקרא גליצרול).

מלבד הצטברות באזור הבטן, הירכיים ואזורים נוספים מהם נרצה שיתרחקו, לתאי השומן ולרקמה כולה תפקידים חשובים. רקמת השומן מאפשרת אגירה של ויטמינים מסיסי שומן: ויטמין A המסייע לראיית לילה, ויטמין D שמשתתף בשמירה על בריאות העצם, ויטמין E שמהווה נוגד חמצון וויטמין K שמשתתף בתהליך קרישת הדם. רקמת השומן משתתפת גם בתהליכים הורמונליים למשל ייצור הורמון הלפטין שלו תפקיד חשוב בוויסות צריכת אנרגיה, והיא כמובן מהווה מקור לאנרגיה.

הגוף שלנו זקוק למידה מסוימת של אנרגיה תמיד, בשביל לקיים תהליכים בסיסיים הנדרשים כדי לחיות, ובמקרים מסוימים זקוק לכמות אנרגיה גדולה יותר, למשל בעת ביצוע פעילות גופנית. את האנרגיה הזאת מפיק הגוף שלנו מהמאגרים העומדים לרשותו, אחד מהם הוא מאגר השומן. פירוק השומן הוא תהליך מורכב מאוד. בקצרה, הגוף שלנו מפרק את אותם הטריגליצירידים שמרכיבים את תאי השומן. פירוק טריגליציריד הוא תהליך כימי במהלכו משתחררת אנרגיה (חום).

תהליך שריפת שומן בגוף

שריפת שומן בטני או היקפי מתבטאת בנשימת השומן אל מחוץ לגוף

זה נשמע כל כך מוזר אני יודעת, אבל שריפת שומן בטני או כל סוג אחר של שומן, מסתיימת בכך שאנחנו נושמים אותו החוצה. שימו לב למחקר שפורסם בכתב העת British Medical Journal.  

החוקרים בדקו מהם האטומים (החלקיקים הקטנים ביותר של חומר כימי) המתקבלים מפירוק של שומן וגילו שעבור “שריפה” של 10 קילוגרם מרקמת השומן נדרשים לגוף 29 ק”ג של חמצן (39 ק”ג של חומר סך הכל) ונוצרים 28 ק”ג של פחמן דו חמצני ו-11 ק”ג מים (39 ק”ג של חומר סך הכל).

המים יוצאים מגופנו על ידי הזעה ועל ידי מערכת הצואה, והשתן, ואם עשינו אימון קשה במיוחד גם על ידי הדמעות שבכינו. הפחמן הדו חמצני – יוצא דרך מערכת הנשימה.

דופק שריפת שומן: יש דבר כזה?

עכשיו כשהבנו איך קורה התהליך יש שאלה אחת מאוד נפותה שחשוב לענות עליה: מהו דופק שריפת שומן?
התשובה לשאלה הזו מעט מבלבלת…

על פי מחקר בעולם תזונת הספורט, אנחנו יודעים שמאגר הפחמימה והשומן תמיד יספקו לגופנו אנרגיה בעת ובעונה אחת. כשאחנו במצב של דופק יציב ונשימה סדירה (למשל בהליכה, במהלך היום או בשלב יציב בריצת משך) אחוז השומן שנשרוף משמעותית גבוה לעומת אחוז השימוש במאגר הפחמימה.

אבל!!! אחוז השימוש במאגר השומן אמנם גדול יותר אך כמות הקלוריות שנשרוף משומן בדופק יציב קטנה משמעותית מהכמות שנשרוף במאמץ בו הדופק שלנו נותר גבוה.

לכן כשאנו ניגשים לבחור אימון תמיד כדאי לבחור בכזה בו הדופק גבוה יותר, כך נשרוף גם יותר פחמימה אבל נקבל גם שריפת שומנים משמעותית גדולה יותר.

 יש לזכור ש”שריפת שומנים” לא מספיקה. חיזוק שרירים על ידי אימוני משקולות (כבדות או קלות) יחזקו את רקמת השריר ובכך יגרמו לגוף לצרוך עוד אנרגיה, מה שיסייע רבות לשמירה על משקל תקין וכן על בריאות כללית. גורם נוסף ועיקרי בשמירה על משקל או ירידה במשקל הוא כמובן התזונה. לא משנה כמה אנרגיה נוציא חשוב לשים לב לכמה מכניסים.

שריפת שומן מהירה

שריפת שומן מהירה היא משהו שכולנו היינו רוצים. אבל עכשיו אחרי שהכרתם את התהליך שקורה בגוף אתם כבר מבינים שיש גבול לכמה שומן הגוף יכול לשרוף בפרק זמן נתון.

קיימים מחקרים לפיהם אם לא נצרוך פחמימה הגוף שלנו “ייאלץ” להשתמש ביותר שומן ובכך נגיע ליעד –  שריפת שומן מהירה. עם זאת אותן המחקרים בדיוק מראים לנו שאין שום השפעה לתהליך הזה על מסת השומן הכללית בגוף. תוכלו לקרוא על זה בהרחבה כאן. יש לזכור שלא כל ירידה במשקל היא ירידה ממסת השומן.

כמו שעדיין לא המציאו שיטת דיאטה מהירה, כך עדיין לא גילינו דרך להשגת שריפת שומן מהירה. עלינו לקבל באהבה את הפיזיולוגיה שלנו וללכת עם הגוף, לא נגדו.

שריפת שומן או שריפת שומנים הם מונחים בהם אנחנו משתמשים מידי יום. עכשיו אתם יודעים איך זה קורה ותוכלו לבצע בחירות מושכלות.

שריפת שומן - איך זה בכלל קורה?

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

10 תגובות

  1. מאמר מדוייק ונכון והכי חשוב מציאותי , אני מאמנת כושר שנים רבות וגם ירדתי במשקל 54 קג במשך שנה
    מין הסתם אני למודת ניסיון רב בתחום
    ובכול תהליך רצוי בתחום ולכן מכאן תגובתי המאמר מדויק
    נותר רק לבצע ולגלות סבלנות עד לתוצאה מקסימלית
    הכי חשוב דיוק והתמדה
    תודה

    1. אין כל קשר בין הזעה לשריפת שומן. אל תדאגי השומן מעניק את האנרגיה למאמץ את בטוח “שורפ שומן” מדוע אינך מזיעה? יכולות להיות הרבה סיבות

  2. תודה על הכתבה מדויקת
    ברשותך מפרסמת קישור כתבה שלך באינסטגרם שלי
    חשוב שאנשים יקבלו מידע נכון מבוסס על מחקים
    בברכה

  3. העובדות נכונות אבל הסקת מסקנות שגויה. כתבת: “לבחור בדופק הגבוה….נשרוף יותר פחמימה….אבל גם שריפת שומנים גדולה יותר”
    וזה הוכח כלא נכון. כלומר דופק נמוך עדיף.
    כתבת גם: “אימוני מישקולות יסייעו לשמירת מישקל תקין”.
    עובדתית הוכח שאירובי ‘עדין’ ולא אימוני משקולות ברזל שורף יותר שומן. כולם מכירים מתאמנים גוצים שמנמנים בחדר כושר מפתחים שרירים אך הכרס לא יורדת. להיפך היא מתמצקת ל”צמיג” מוצק שמתיישב וכלום לא יעזור….

    1. הי משה,
      רואה הגעתי לתגובה שלך… למען האמת מה שכתבת בכלל לא נכון. אם אתה רוצה להביא טענות כאלה אתה צריך לגבות אותן.
      זה ידוע כי אימוני משקולות מחזקות את רקמת השריר וזו רקמה בזבזנית יותר באנרגיה- כלומר מביאה לשירפה גדולה יותר של קלוריות באופן כללי.
      לגבי חישוב הדופק- זה פשוט לעשות חשבון. ושוב אנימצטערת לומר האמת אינה איתך.
      מעכשיו אני אומרת שכל תגובה לא עניינית נוספת אכן תמחק.
      אין לי בעיה לנהל דיון אך יש לי בעיה עם אמרות לא נכונות שמנופפים איתן ללא כל בסיס.
      יום נעים

  4. מוחקים כאן תגובות שלא ניראות להם. הגבתי נקודתית למספר טעויות במאמר. אך תגובתי לא פורסמה ???

    1. הי משה, יש צורך לאשר את התגובות בטרם הן מתפרסמות כי יש תגובות ספאם. כנראה שעוד לא העתי לאישור התגובה הקודמת.

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: