צבעי מאכל טבעיים: איך מכינים ולמה הם בריאים

צבעי מאכל טבעיים משדרגים כל קצפת או מאפה והופכים את האוכל שלנו להיות הרבה, הרבה יותר מפתה וכיף למאכל. אם נדמיין צבעי מאכל התמונה הראשונה שכנראה תקפוץ לנו לראש היא של קינוח צבעוני, בשעה שאפשר להשתמש בצבעי מאכל לשדרוג מאכלים שאינם קינוח. לחמים בריאים יכולים להפוך לצבעוניים ובכך להיות מושכים יותר לאכילה לעומת הלחם הלבן. פסטה מקמח כוסמין יכולה לקבל גוון ורדרד וכך להפוך אטרקטיבית לעומת פסטה לבנה ועוד ועוד. 

צבעי מאכל טבעיים: איך מכינים ולמה הם בריאים
בכתבה הזו תקראו על:

צבעי מאכל טבעיים: למה כדאי לי לטרוח?

השימוש בצבעי מאכל מלאכותיים הוא משמעותית קל יותר משימוש באותם צבעי מאכל טבעיים. רוכשים בקבוקון בסופר והופ – המנה זוהרת וצבעונית. הבעיה היא שצבעי מאכל מלאכותיים מאוד לא בריאים עבורנו. עד כדי כך שהשימוש בחלקם אסור לשימוש במדינות מסויימות!

בישראל החוק אינו אוסר שימוש בצבעי מאכל מלאכותיים ולמרות זאת כמעט ואין אף חברה ישראלית המייצרת מזון שמכיל צבעי מאכל מלאכותיים (למעט חברות מסויימות המייצרות פירות מיובשים, לצערי).  מסיבה זו כדאי ורצוי לשריין כמה דקות נוספות לזמן הבישול או האפייה שלנו ולהכין את צבעי המאכל הטבעיים שגם יוסיפו צבע למנה וגם עוד קצת ערכים תזונתיים לשדרוג הבריאות שלנו.

רגע לפני שנצא לדרך עם הכנה של צבעי מאכל טבעיים, קבלו את רשימת צבעי המאכל המלאכותיים מהמם יש להמנע. אם הם מופיעים בתוית המזון – אפשר להשיב את המוצר הזה למדף.

צבעי מאכל מלאכותיים שיש להמנע מאכילתם:

E102 = טרטרזין

E110 = סנסט ילו = צהוב סנסט

E129 = אדום אלורה

E132 = אינדיגו קרמין = צבע כחול

E133 = כחול בוהק מספר 1 = צבע כחול

איך להכין צבעי מאכל טבעיים?

כמעט כל צבע שנרצה להפיק קיים בטבע ובמאכלים אחרים שכנראה כבר נמצאים בבית שלנו.
צריך לבחור בישלובים הנכונים כדי לייצר צבעים מהממים וטעמים מדוייקים! נתחיל בכמה נקודות שכדאי להבין לפני שניגשים להכנה:

צבעי מאכלים טבעיים מבוססי נוזל

קיימות 2 דרכים קלות להפקת צבעי מאכלים טבעיים בצורתם הנוזלית:

1. מיץ טבעי – מיצים טבעיים כמו תפוזים ועגבניות יכולים לשמש אותנו כצבעי מאכל. אפשר להשתמש במיצים קנויים (וודאו שהם אכן טבעיים…) או אם יש ברשותכם מסחטה אפשר לייצר מיץ מכל פרי או ירק שתרצו בביתכם. לפני השימוש סננו את המיץ!

2. השרייה – השרייה של מאכלים דומיננטיים כמו סלק מבושל, במים לבסוף יצבעו את המים שלנו בצבע בו נוכל להשתמש בכצבע מאכל.

נקודה חשובה! צבעי מאכל מבוססי מים יש לצמצם לפני השימוש בהם, אפשרות נוספת היא להשתמש בהם במתכונים הדורשים נוזלים ואז המים לא ישנו את המתכון והמרקם.

צבעי מאכל טבעיים מבוססי אבקה

הדרך הקלה ביותר להפיק צבעי מאכל טבעיים היא על ידי שימוש באבקות. יש אבקות שכולנו מכירים כמו: קפה, קינמון, מאצ’ה, קקאו, פפריקה וכדומה. נוכל להכין אבקות שונות בעצמנו על ידי טחינה של עלים כמו בזיקילום ונענע או פירות קפואים ומיובשים בשיטת (freeze-dried) במבעד מזון או בלנדר.

אם משתמשים בצבעי מאכל אבקתיים לאפייה אפשר להכניס אותם כמו שהם לבלילה. במידה ורוצים לצבוע קצפות כדאי להמיס את האבקות במעט מים רותים לפני השימוש, כדי למנוע היווצרות של מרקם גבישי ככל הניתן.

הזהרו מדהיית הצבע

צבעי מאכל טבעיים כמו אבקת תה ירק מא’צה נועדו לאפייה וחימום ולכן צבעם ישמר.

צבעי מאכל טבעיים אחרים (בעיקר האדומים) עלולים לשנות גוון באפייה בחום גבוה לכן וודאו שאתם מתאימים את צבע המאכל לשיטת ההכנה של המזון. אם אינכם בטוחים – נסו להשתמש בכמות קטנה במתכון שלכם כך תדעו איך הצהבע בו בחרתם מגיב.

טעם נלווה וחיי מדף

מלבד שילובים נכונים דבר נוסף שעוזר להמנע מטעם נלווה הוא קירור של צבעי המאכל (לחלוטין) לפני שמשתמשים בהם. קררו את הצבעים בכל מאוורר.

ולשאלת אורך חיי המדף: צבעי המאכל הטבעיים אינם מכילים חומרים משמרים ולכן אורך חיי המדף שלהם קצר יותר ועומד על כ – 3 ימים. דרך אפשרית להאריך את חיי המדף הוא הקפאה!

ומה עם הערכים התזונתיים?

צבעי מאכל טבעיים מופקים לרוב מפירות וירקות המכילים שלל ויטמינים ומינרלים. ויטמינים עדינים כמו ויטימין C לצערי לא נשמרים אבל חלק מהמינרלים והתרובות האורגניות (כמו מוגדי חימצון) דווקא כן. כך שבשימוש בצבעי מאכל טבעיים אנחנו מרוויחים עוד קצת בריאות על הדרך.

מתכונים להכנת צבעי מאכל טבעיים

ירוק

לקבלת צבע ירוק יש 3 דרכים שאת כל אחת אני אוהבת בפני עצמה:

1. אבקת תה ירוק מאצ’ה – הצבע הזוהר והמגניב של המאצ’ה נשמר כמעט לחלוטין באפייה כו גם הערכים התזונתיים שבו. כל מה שצרי לעשות במקרה הזה הוא להמיס את האבקה במים חמים לפני השימוש למניעת התגבשות.
זה הזמן לנסות ולהכין את מתכון מאפינס המאצ’ה שלי.

2. עלי תרד – מבשלים כוס עלי תרד עם חצי כוס מים לכ – 15 דקות. לאחר מכן מסננים את הנוזלים, מקררים ומחזירים לסיר על האש. המשיכו לחמם עד לצמצום הנוזל באופן כמעט מוחלט והרי לכם צבע מאכל ירוק כהה.

3. ספירולינה – על ספירולינה כסופר פוד על אני פחות ממליצה, כצבע מאכל דווקא כן. הפסירולינה היא אצה בעלת צבע ירוק בקבוק (או כחול תלוי בזן) עמוק ויפייפה כך שבקלות תצבע כל מאכל. שימו לב, השתמשו בכמות קטנה מאוד כדי להמנע מטעם נלווה.

צהוב

ליצירת צבעי מאכל טבעיים וצהובים אפשר לבחור בדרך הקצרה או הארוכה:

1. כורכום – ערבבו את אבקת הכורכום במים חמימים לפני השימוש. המיסו אותו היטב וצאו לדרך עם הצביעה. שימו לב – המטרה היא רק להמיס את האבקה לכן הקפידו להוסיף כמות מים מינימלית. 

2. מנגו – להפקת צבע מאכל ממנו יש לטחון את המנגו היטב במעבד מזון או בלנד ולסנן את הנוזל. צמצמו את הנוזל בסיר על האש ותקבלו צבע מאכל צהוב כהה ויפייפה.

כתום

את הצבע הכתום כדאי להפיק מגזר. נסו לטחון את הגזר לכדי אבקה באמצעות מעבד מזון. לאחר מכן השרו את האבקה במעט מים והוסיפו לקצפת או מאכל שתרצו לצבוע. אפשרות נוספת היא להשתמש במיץ גזר סחוט או קנוי לאחר שצמצמתם אותו בסיר על אש למשך כמה דקות.

אדום

את הצבע האדום אפשר להפיק בכמה גוונים וזה תלוי בפרי או ירק בו תשתמשו:

1. עגבניות – השתמשו במיץ עגבניות לקבלת צבע אדום זוהר.כמו כל צבע מאכל נוזלי צמצמו את המיץ בסיר על הגז עד שנותרתם עם מינימום נוזל.

2. תותי שדה – טוחנים תותי שדה היטב ומסננים את הנוזל. מצמצמים את הנוזל בסיר על האש עד שנשארים עם צבע אדום בהיר ומדליק.

ורוד

את הצבע הורוד נפיק ממיץ סלק! המיץ מתקבל לאחר בישול סלק במים על הגז. אם רכשתם סלק מבושל בוואקום שימרו את המים, צמצמו בסיר על הגז ותהנו מצבע מאכל ורוד זוהר כמעט ללא עבודה.

סגול

את הצבע הסגול ניתן להפיק בשתי דרכים:

1. כרוב סגול –  בשלו כרוב סגול בסיר על האש. כשהנוזל הופך סגול סננו והחזירו את הנוזל לאש עד לצמצום. כך תקבלו צבע מאכל סגול וטבעי במחיר שווה לכל כיס.

2. אוכמניות – השרו אוכמניות במים חמים עד לריכוך מלא. לאחר שהן רכות העבירו למעבד מזון או בלנד והביאו למרקם נוזלי ככל הניתן. סננו את הנוזל ויתקבל צבע סגול כהה ויפה. חשוב לקחת בחשבון שבישראל אוכמניות אינן זולות ואולי כדאי לאכול אותן בשלמותן ולהפיק את צבע המאכל דווקא מכרוב סגול.

כחול

את הצבע הכחול נפיק מכרוב אדום ואבק סודה לשתייה, בחיי. בשלו את הכרוב האדום בסיר על האש וכשהמים נצבעים באדום הורידו מהאש וסננו. החזירו את הנוזל בלבד לסיר וצמצמו את הנוזל כמעט לחלוטין. הוסיפו לנוזל האדום נגיעה של סודה לשתייה ותקבלו צבע כחול יפייפה.

עכשיו יש לכם את כל הידע והמתכונים להכנת צבעי מאכל טבעיים לשדרוג כל מאכל. יכול להיות שייקח לכם קצת זמן לדייק את המיומנות ולהגיע לצבעים מרוכזים שנשמרים, זה שווה את המאמץ לעומת השימוש בצבעי מאכל מלאכותיים. רק צריך קצת סלבנות.
הכנתם? יצא מהמם? תהנו, אהה וגם תייגו אותי כדי שאתגאה 🙂

צבעי מאכל טבעיים: איך מכינים ולמה הם בריאים

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים לגבי כתבות חדשות שעולות, מתכונים מיוחדים, הנחות מגניבות ובעיקר כדי לספר לי על תכנים שאתם הכי רוצים שאצור עבורכם. איך עושים זאת? משאירים את כתובת האימייל שלכם כאן ↓ ומצטרפים לקהילה 

כן! אני רוצה להצטרף לקהילה
רוצה להצטרף

16 תגובות

    1. הי רונה,
      תמיד אפשר לייצר צבעים במגוון דרכים, העניין הוא שזה גם צריך להיות טעים. צבע מאכל טעים וכחול למיטב ידיעתי הוא כזה שמכינים עם סודה לשתייה. למה את מנסה להמנע מזה?

      1. כי אני מכינה עוגיות לכלבים ורוצה לצבוע כמה דברים, הבעיה היא שסודה לשתייה ממש לא טובה לכלבים..

        1. ראשית, אהבתי מאוד את האחריות וההשקעה! ההמלצות באתר שלי הן לבני אדם ויכול להיות שיש שיטה אחרת לחלוטין לבצע צביעות של מאכלים לכלבים. אולי שווה להתייעץ עם וטרינר?
          אשתף אותך בזה שגם לי יש כלבה, אשמח לראות את התוצרים שיצרת 🙂

  1. הי קארן,
    מדריך מעולה!
    בהכנת צבעי מאכל מסוימים, מורגש טעם חזק של החומר. הכנתי ליום ההולדת של הקטנה עוגיות עם צורה שצבעתי בכורכום, והיה קשה לאכול אותם. הילדים לא אהבו.. יש דרך להימנע מטעם הלוואי?
    תודה!

    1. שלום צביה 🙂
      ראשית תודה רבה! ואם יש לך תמונה בפייסבוק או אינסטגרם אשמח שתתתייגי אותי כדי שאראה איך יצא לך. לגבי הטעם הנלווה אני מודה שטעמו של הכורכום הוא באמת לא פשוט להסוואה. הפתרון בדרך כלל הוא להשתמש בכמות קטנה יותר ולהשתמש במאכלים בעלי טעם מאוד דומיננטי כדי שהוא ייבלע (למשל מאכלים עם הרבה גי’נג’ר) . אפשרות שנייה היא (במקרה של מתוקים) להפיק את הצבע דווקא על ידי שימוש במנגו כמו שכתוב בסעיף השני של הכנת הצבע הצהוב.
      מה דעתך?

  2. נראה מדהים ורוצים לנסות!!
    שאלות:
    1. האם לצבע מכרוב אין טעמי לוואי?
    2. צבע מסלק: האם ניתן לגרר סלק בפומפייה ולסחוט מהסלק המגורר את הנוזלים? כך אנחנו לרוב מכינים טחינה סלק וחשבתי שזה יפיק צבע כהה יותר מבישול סלק במים. נשמח לתובנות (:
    תודה!!

    1. הי רותם 🙂
      איזה כיף שאתם מנסים!
      אז ככה:
      1. ייתכן מעט טעם נלווה אבל זה באמת עניין של טעם אישי וגם המתכון בו ישולב הצבע בהמשך. זה טעם ינימלי ולדעתי האישית לא מורגש כמעט.
      2. הבישול עוזר להפקת הצבע מהסלק אל המים, אם זה עובד לך גם בגירוד אז כנראה שיש יותר מדרך אחת (אשמח לתובנות אם ניסית).

  3. לאיזה מרקם אחאמ הצמצום אמורים להגיע? בישבלתי מי סלק ולא נשאר הרבה נוזל אבל מה שנשאר מרגיש נוזלי לחלוטין.

    1. הי רותם,
      ממה שאני יודעת רק פחם פעיל יוצר צבע שחור אך הוא מסוכן לצריכה. אז אני לא ממליצה. אם אמצא דרך אחרת אעדכן 🙂

שתפו את זה ברשת:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
רוצים להמשיך לקרוא? הנה כמה כתבות שאולי תאהבו

כמה כיף שהחלטת ליצור קשר- קדימה הולכים על זה

אפשר למצוא אותנו :

בטלפון 0547556657

ובאימייל [email protected]

נשמח לחזור אלייך: